Wednesday, March 31, 2010

Trek Murah di Lembah Kelang

Perak sudah ada trek sendiri. Melaka sedang dalam pembinaan. Namun kenapa di Lembah Kelang khasnya yang berdekatan dengan Kuala Lumpur tidak ada? Ya benar, kita sudah ada Sepang. Tapi pernahkah mereka terfikir berapa ramai orang sangat yang sanggup ke Sepang. Kos yang melibatkan tol, minyak dan tempat letak kereta saja sudah cukup memeningkan kepala mereka. Itu belum campur kos untuk membeli tiket.

Sudah tiba masanya kerajaan Malaysia membina satu trek yang bersifat kos rendah di sekitar kawasan yang berdekatan dengan Lembah Kelang. Adakan satu satu trek yang mempunyai pelbagai fungsi. Satu bahagian khasnya untuk mereka yang meminati berlumba satu pusingan trek dan satu lagi khas untuk mereka yang meminati perlumbaan drag. Kenapa perlu ada trek dwi-fungsi? Kerana buat pengetahuan pihak berkenaan, permotoran sebeginilah yang menjadi minat kepada anak - anak muda Malaysia.

Cuba lihat trek sementara yang ada di Cyberjaya. Trek yang hanya wujud setiap bulan. Trek yang hanya disifatkan sementara. Trek yang dianggap cukup merbahaya kerana ciri - ciri keselamatan yang teramat kurang. Trek yang wujud di atas sebatang jalan mati. Tapi menarik minat ribuan peminat perlumbaan drag. Walaupun dalam keadaan yang tidak selesa seperti tempat letak kereta yang memaksa pemilik kenderaan memanjat tembok pembahagi jalan, namun atas minat yang tinggi kepada dunia permotoran semua perkara yang tidak selesa itu diabaikan. Namun jika kita memikir secara mendalam, di sebuah kawasan yang berprestij seperti Cyberjaya mempunyai sebuah trek yang teramat daif. Kawasan yang mengundang pelancong asing untuk datang berkunjung. Bukankah ini mencemarkan sedikit imej negara kita?

Bukanlah niat penulisan ini untuk mengeji pihak penganjur perlumbaan saban bulan itu. Tapi niat penulisan ini mahu mengajak para pembaca dan pihak berkenaan merenung kembali dan berfikir secara teliti. Lihatlah minat anak muda terhadap dunia permotoran di Malaysia. Teramat tinggi. Namun wajarkah minat mereka ini disia - siakan dan wajarkah keselamatan mereka disia - siakan juga? Mujurlah ada pihak penganjur seperti di Cyberjaya ini ada. Sanggup mengambil inisiatif untuk menganjurkan perlumbaan di atas sebatang jalan mati demi untuk memenuhi permintaan para peminat sukan lumba drag.

Rasanya sudah tiba masa untuk pihak - pihak berkenaan mulai berfikir dan berbincang sesama sendiri. Apakah perlu trek murah seperti yang dicadangkan tadi harus dibina atau tidak? Jika tanya pada semua pelumba, pemilik bengkel dan peminat sukan permotoran sudah pasti jawapan yang diterima adalah 100% mahukan trek sebegini dibina. Harus diketahui bukan bererti trek Sepang tidak bagus. Trek Sepang merupakan satu trek yang berprofail tinggi. Kawasan yang hanya sesuai kepada mereka yang professional sahaja. Bagi mereka yang masih baru atau amatur, litar sebegini tidak sesuai. Bila ada trek yang bersifat tidak berprofail tinggi di ibu kota ini, mereka yang masih amatur dapat berlatih setiap minggu dan ini akan meningkatkan skil mereka sebelum mereka dengan berjayanya beraksi di litar Sepang. Litar Sepang sepatutnya dijadikan penanda aras tahap skil atau bakat mereka. Jadikan ianya sebagai sebuah tempat tahap standard atau piawaian yang tinggi.

Jika mahu berbicara soal ekonomi, trek yang bersifat sederhana inilah yang bakal menjana ekonomi negara. Bayangkan dengan kos penyelenggeraan yang tidak setinggi Sepang dan sentiasa dibuka pada hujung minggu, bukankah ianya akan mendatangkan keuntungan atau wang secara berterusan? Sesiapa sahaja yang pernah melalui zaman kegemilangan trek Batu Tiga pasti tahu bagaimana meriahnya suasana di sana ketika malam minggu. Bagaimana peniaga - peniaga kecil yang berniaga di kawasan sekitar turut mendapat tempias anak - anak muda yang berada di trek tersebut. Mana yang kita mahu, trek Sepang yang hanya sesekali dibuka dan keuntungan yang belum tentu dapat atau trek bersifat sederhana ini yang dibuka setiap minggu dengan yuran masuk dan tiket yang murah akan tetapi keuntungan pasti dapat dengan syarat setiap minggu dibuka. Pilihan ditangan pihak berkenaan.

Jika mahu bicara soal gejala sosial iaitu lumba haram, inilah masanya untuk kita mewujudkan trek sebegini yang dekat dengan ibukota Malaysia ini. Kebanyakkan mereka yang terlibat dengan lumba haram adalah mereka yang sudah gian mahu berlumba. Tapi sayangnya mereka tiada tempat. Tiada tempat untuk mereka melepaskan gian. Jadi akhirnya mereka melepaskan gian mereka di jalanan. Walaupun mengundang bahaya, namun itu tidak diambil kira kerana bagi mereka melepaskan gian itulah yang lebih utama. Kita boleh cakap kenapa tak lepas di trek. Trek yang mana satu? Sepang? Trek yang terlalu jauh buat mereka ini. Tanyalah kepada mereka ini, adakah mereka sanggup ke sana. Sudah pasti jawapan yang bakal kita perolehi adalah TIDAK!! Kita yang memperkenal Valentino Rossi, Micheal Schumacher, filem - filem lumba dari dunia barat dan keluaran kita sendiri, namun apabila anak - anak muda ini mahu menjadi seperti mereka tiada tempat untuk mereka menunjukkan skil sebenar. Jika dulu ada trek Batu Tiga yang dekat dengan ibukota namun sekarang? Dimana? Itu belum dikira mereka yang susah atau datang dari keluarga kurang senang belum tentu dapat menjadi pelumba professional kerana tiada siapa yang mahu menaja mereka dan mereka ini terpaksa mengikat perut semata - mata mahu memasuki sesi latihan di litar Sepang yang mencecah RM300.00!! Itu juga belum dikira litar yang hebat itu hanya ada tarikh - tarikh tertentu untuk hari terbuka trek. Jadi dimana pelumba - pelumba yang kurang upaya kewangan mereka ini untuk menunjukkan bakat? Sedangkan ada ribuan di antara mereka lebih berbakat daripada mereka yang bernasib baik yang mempunyai ahli keluarga yang kaya - raya yang menyediakan segala bentuk kemudahan yang mereka boleh berikan kepada anak - anak mereka. Jadi soalan sekali yang ingin diutarakan dimana mereka mahu berlatih dan berlumba? Sudah pasti lebuhraya, jalanraya di kawasan sekitar Lembah Kelang ini! Maka dapatlah kita melihat ratusan motorsikal berlumba di jalanraya, dapatlah kita dapat melihat puluhan kereta berlumba di jalanraya.

Dunia permotoran mampu menaikkan nama Malaysia jika betul kaedahnya. Sampai bila kita mahu melihat hanya segelintir sahaja yang membawa naik nama Malaysia. Sedangkan di Jepun kerana wujudnya trek - trek yang berprofail rendah maka puluhan pelumba mereka tampil mewakili bengkel masing - masing namun tetap bangga membawa nama negara mereka. Kita? Tengku Djan, Faidzil Alang, Fairuz, Jazeman Jaafar, Alex Yoong hanya beberapa kerat sahaja. Sedangkan mereka yang benar - benar berbakat tidak dapat menunjukkan skil mereka sebenar hanya kerana tidak punya tempat yang sesuai.

Perak sudah ada, Melaka sudah ada namun di Lembah Kelang kenapa tidak dibina juga trek murah sebegini.

Dengarlah rayuan anak - anak muda Malaysia. Binalah sebuah trek sederhana kosnya demi untuk sebab - sebab yang diberikan. Binalah seperti mana yang ada di Perak dan di Melaka walaupun di Melaka trek itu sudah mencapai tahap piawaian professional.

Binalah trek untuk perlumbaan drag yang mengikut speksifikasi yang betul dengan permukaan jalan yang sesuai dengan kereta yang berkuasa 1000 kuasakuda. Barulah mereka dapat mencatat masa yang sama dengan para pelumba drag di Amerika dan jiran kita Thailand. Bina satu trek yang lengkap dengan para penonton selesa. Tapi sudah pasti pihak berkenaan lebih arif kerana dapat membuat lawatan di Thailand dan Amerika sebelum membinanya.
Binalah sebuah trek yang sesuai untuk para penunggang motorsikal dan kereta. Mungkin boleh satu kawasan dibina 2 trek. Sebelah kiri drag dan sebelah kanannya trek penuh. Yakinlah sudah pasti ianya akan penuh saban malam minggu. Rayuan terakhir dari penulisan ini, binalah untuk kami anak - anak muda supaya dapat memenuhi aktiviti malam minggu di trek daripada menghabiskan masa di jalanan.

Sekian terima kasih

MOTORSPORT FOR LIVE!

Tuesday, March 30, 2010

Finally Proton Show The Power


Here is the specs :

AP Racing Braking System
Normal CPS produced 125hp but this version 145hp (much powerful than 4G93 140hp)
Torque 18 Nm (much higher than Mivec 4G92)
Carbon Fibre Bonnet
Can Rev Till 7500rpm
Öhlins DFV (Dual Flow Valve) fully adjustable coil-over suspension with spring and damper rates specifically tuned for this application by R3.
This car is 62 kg lighter than the standard Neo CPS at 1150 kg.

The price RM 115,000.00

Expensive?For me is worth it...AP Racing Braking system (4port)..Ohlins...the power..everything is good..Good Job Proton...

Make Sure next time produce more powerful engine than this...maybe 200hp heheh.

Good Job

Monday, March 29, 2010

Proton Neo F1


Proton Neo F1 Version. Ermmm
Kalau dengar cerita dari sahabat - sahabat yang rapat dengan gang - gang Proton. Model kali ini katanya memang menarik. Fender lain, bumper design dan paling utama enjin CPS telah dinaikkan horsepower. Dari 125 kepada 130 horsepower. Ermm ok lah..1.6 made in Malaysia ada power macam tu.

Apa pun kita tunggu hari ini. Majlis Pelancaran dijangka diadakan di Pavillion, KL. Well, just wait and see for this new edition of Proton Satria Neo F1.

MOTORSPORT FOR LIVE

Wednesday, March 24, 2010

Forum : CHALLENGES OF MOTORSPORT INDUSTRY

Terima kasih kepada Kementerian Belia dan Sukan kerana telah menjemput aku datang menghadiri forum Cabaran Industri Motorsport (Challenges Motorsport Industry).

Jadi aku meminta apa sahaja cadangan dan soalan daripada kalian yang minat dalam dunia motorsport berikan kepada aku supaya aku ajukan kepada pihak yang berkenaan.

Hai Mr.Mohd Zahrin

We have to honour to invite you to attend An Exclusive Motorsports Forum as dated below:

CHALLENGES OF MOTORSPORT INDUSTRY

Date: 5 April 2010
Time: 9.30 am – 2.00 pm
Venue: Theatrette, Lower Ground Level,
Palace of Golden Horses
Mines Resort City
Seri Kembangan

Itinerary
9.30 am – 10.00 am : Arrival of Invited Guest Registration

10.00 am – 10.05 am : Welcome Address and Introduction of the Forum and the Speakers by Emcee

10.05 am – 10.30 am : Opening Key Note Address by Y.B. Minister of Youth and Sports

10:30 am – 12.40 am : Forum Session -
1.Development of Culture in Motorsports by Mr Chris Aylett, CEO of Motorsport Industry Association (“MIA”)

2.Motorsports as an Industry towards improving Gross Domestic Product (“GDP”) by Mr Guy Austin, CEO of Ridge Consulting and

3.Development of National Motorsports Infrastructure by Mr Clive Bowen, CEO of Apex Circuit Design.

12.40 pm – 1.00 pm : Question and Answer Session

1.00 pm – 1.05 pm : Closing Address by Emcee

So itu adalah aturcara majlis, jadi kepada siapa ada soalan boleh direct email kat aku n tinggalkan komen.

MOTORSPORT FOR LIVE

Monday, March 15, 2010

In memories of Shah Alam Racing Circuit

In memories of Shah Alam Racing Circuit or familiar known as Batu 3 Circuit.

This video taken 1 week before demolished by someone who really gila to kejar projek. F**k you old man. Thanks God kau kalah and tak jadi Menteri Besar lagi dah.

Enjoy the video. Solo riding. Thanks for those who upload this video. Still remember when my late father brought me to this track to see the real picture what is motorsport.




Drag Racing 1st in Malaysia..dont denied it. Inilah tempatnya dimana drag racing diperkenalkan.

BTSC...I, He, She, We gonna miss it..

MUSC Drag Challenge 2010

MUSC Drag Challenge 2010.

Nah aku bagi jadual lengkap bila perlumbaan seterusnya kepada siapa yang tak dapat lagi la. Yang dah dapat. Diam - diam sudah.



Dengar khabar pihak penganjur nak letak Christmast Tree. Well satu usaha yang bagus. Aku sokong sepenuhnya. Ok la..takdak la jauh sangat. Bayaran masuk pon ok. Dari dulu RM 4 sekarang dah RM 6. Ok la tu kot.

JADI khas buat korang yang dok lumba haram. Baik mat motor dan mat kereta. Tempat dah diberikan dan disediakan. Apa lagi.

RACING TIMEEEEEEEEE....

Korang berentap gak kat jalan lepas tu polis datang tibai jangan marah ok. Kata - kata ini khas buat mereka yang berdekatan dengan area cyberjaya sahaja. Yang berjauhan kalau kena tibai dengan polis sebab trek macam ini takdak. Pegi depan muka polis tu cakap "Nak race kat trek macam mana, trek kat kawasan ini pon takde!!".

MOTORSPORT FOR LIVE!!

Thursday, March 11, 2010

Going Back To Alor Setar




hijau kuning tanah ku..
darul aman negeriku....



Well see all of you next week. I will be outside the area. Alor Setar, Kedah Darul Aman.

My cousin will be married on 14/2/2010.

Kepada abang - abang proDRAG hehe dan kawan - kawan. Sorry guys..this saturday aku takda. For Maddiah..kau bebas dari gangguan aku hahaha..

So Keep In Touch..

MOTORSPORT FOR LIVE

Wednesday, March 10, 2010

Modify Sampai Lebam

Helo, hai, its me. Once again want to bebel hahaha.

Ok back to the topic. Semua orang suka laju. Semua orang suka bawa kereta betul - betul sedap. Semua orang suka bawa kereta macam dalam trek.(khas untuk kaki modify sahaja).

Tapi...kita kena tanya diri kita balik. Adakah main kereta ini merupakan satu kemestian atau sebagai hobi? Kebanyakkan orang menjadikan ianya suatu kemestian. Sebab bila balik dari tengok drag atau MSS, MME, 1000km, Super GT dan sebagainya mesti timbul keghairahan untuk meningkatkan power enjin. Aku tau, ini kalau pomen - pomen kat luar sana tu tau. Mampuih aku kena penendang. Ya la, macam potong rezeki depa.

Tapi sebenarnya, kita sebagai customer kena tahu membezakan antara hobi dan kemestian. Cuba tanya mekanik, mereka mahu pelanggan yang berkekalan lama atau yang datang sekejap dalam masa 1 tahun lepas jual kereta lepas itu tak datang - datang dah? Sudah pasti dan aku yakin, mereka mahukan pelanggan yang berkekalan lamanya. Ini tak, modify bagai nak gila lepas tu jual. Mekanik kalau datang nasib tak cun duduk la menganga kat depan pintu bengkel.

Kenapa ramai jual kereta yang telah siap dibikin? Sebab dari awal lagi mereka sudah menetapkan mahu meningkatkan kuasa kereta ke tahap yang maksimum dan hasil dari pengaruh kawan - kawan yang rajin dok bakar - bakar dan racun terbaek dari ladang. Bagi kelompok macam ini, mereka tertekan dengan kawan yang ada duit terlebih. Kawan yang duit terlebih ini, macam senang - lenang beli barang - barang baru untuk kereta diorang. Jadi mulalah pinjam sana pinjam sini, pakai duit simpanan. Esok bila terdesak nak kahwin sebagai contoh, jual kereta. Lepas kahwin kereta apa pun tak minat dah.

Huuaaaa..aku ambil contoh yang teramat bagus. Contoh untuk mengatakan kenapa main kereta patut kita letakkan sebagai hobi. Aku ada seorang kawan. Nama dia Azharul a/k/a Arul. Dia ini minat dengan kereta kalau mengikut kata lagenda Hikayat Merong Mahawangsa dari sekolah rendah lagi. Isteri dia pun yang bercinta dari sekolah pun secara tidak sengaja pun minat kereta (cinta sejati tu dari sekolah tu baiiii). Kawan aku ni memang die hard fan HONDA. Ok, dia ni aku jadikan contoh sebab dia ni memang tak terkejar dalam dunia modifikasi. Dari singlecam gearbox auto tukar kepada manual (masih lagi singlecam) dan akhir sekali tukar kepada B16A Sir. Rakan - rakan dia lain, kejap tukar tu kejap tukar ni. Andai katalah dia ni macam mamat - mamat kat luar sana aku jamin, lagi 3 bulan dia nak kahwin sure dia jual EK 2 Door yang super cantik tu. Tapi tak, dia ni contoh menjadikan kereta sebagai hobi. Tak terkejar buat kereta. Antara konsep yang aku ingat sebelum dia lagi 1 - 2 bulan nak tukar enjin B16A Sir dia tu "Ada duit buat takde duit buat relax je". Sekarang enjin dah tukar, sport rim super rare, macam - macam dia dah buat. Tapi semua dalam gerak kerja yang cukup perlahan. Dia tak terkejar nak tingkatkan kuasa power rangers untuk kereta dia. Bagi encik Arul kita ni antara ayat yang aku ingat masa last lepak berdua dengan dia (sori im not gay), power semua tu boleh datang kemudian yang penting kita masterkan dulu benda - benda basic dan handling. (mamat ni minat trek so sebab tu tak minat power).

Ok tu cerita pasal kawan aku yang minat main trek. Kita pergi lagi sorang kawan aku ni. Dia ni memang minat drag. Super gila babi punya minat. Nama dia Halim a/k/a Alim a/k/a Limtat dan terakhir sekali GUNTHER haha sori bro terpecah rahsia. Dia ni adalah salah seorang peminat kereta Honda dari Johor Bahru. Tempat dia buat kereta adalah di HV Racing (nak tau HV Racing kena tanya orang lama yang main VTEC kat Johor. HV Racing ni macam Lydia Racing bawa kepada proDRAG). Dia ni memang minat drag. Kereta dia memang superpower. Kalau VTEC on ermmm my dingdingdong. Ok dia ni contoh yang bagus juga untuk kita yang baru sangat nak main kereta. Dia merancang. Perancangan yang rapi sampai dia tak perlu jual EK 2 Door kesayangan dia tu. Sebab apa? Sebab dia tak pernah menjadikan kereta sebagai satu kemestian dan keperluan. Ada duit kita upgrade. Takdak duit kau buat relax je. Dia pun pernah cakap, pomen lagi suka kalau kita kerap datang dan datang dalam tempoh jangka masa lama. Untung pun untung kawan pun dapat. Dia pun ada cakap lagi bila kita jadikan ianya sebagai hobi baru kita boleh rasa keseronokan bermain kereta. Bila kita buat kereta secara perlahan - lahan baru feel tu ada. Sebab bagi alim, main kereta tidak ada penghujungnya maka elok kita buat kereta secara konsisten agar tak pancit dipertengahan jalan. Ni tak, pelanggan datang lepas tu blah. Jumpa tepi shopping complex buat - buat tak kenal. Sebab apa? Sebab terlampau jadikan kereta tu sebagai keperluan hidup. Beli barang ikut cakap orang yang takde pengalaman main kereta. Bila tak menjadi mula salahkan pomen (ayat ni khas untuk pomen yang ikhlas sahaja..yang kaki PENIPU sorry its not for you). Makahai. Ok balik citer si Gunther ni, dia punya perancangan memang bagus. Bulan 6 ni dah kahwin (so bro lepas ni kau tak boleh cari awek dah sebab aku dah pecah lobang), tapi dia tak pun jual kereta dia. Sebab dia menjadikan kereta sebagai hobi. Hobi yang hanya kita kejar ketika duit ada (kira duit terlebih la simpanan semua tak berusik).

Jadi apa yang aku cuba sampaikan, jangan modify sampai lebam. Modify itu hobi. Ada terlebih kita buat. Takda duit kita relax je. Baru kita sayang kereta dan dunia motorsport selama - lamanya. Baru bila kita tengok kereta kita dengan perasaan sayang je. Macam pomen gua cakap Encik Ali of proDRAG Motorsport, buat kereta jangan sampai tak cukup makan.

Oh ya one more...bila nak buat kereta jangan sebab ada perasaan nak malukan kawan sendiri. Nanti kelak enjin kereta anda meletup dan buat kereta tu anggap lah sebagai nak berseronok sahaja dan untuk mencari kawan bukan untuk memegahkan diri sendiri atau kerek supaya orang anggap KING hahah sekian

MOTORSPORT FOR LIVE!!

JDM Power : Mitsubishi Evo 6 TME



This is one of my favorite machine.

Mitsubishi Evolution 6 Tommi Makinen Edition.

Powerful car, much more powerful than Evo 6 standard stock from factory.

Ready for any kind of battle. Street, rally and track.

Love this machine. So tough!! So Strong!! And for me...damn beautiful!! LEGEND!!

If i have extra money...this is the one i'll buy it. I mean for Mitsubishi Family la..

Ok have a nice day..watch this video.

MOTORSPORT FOR LIVE!!

Sunday, March 7, 2010

JDM Power : Mivec At Puerto Rico





Mivec 1.8..199.7WHP..Tuned by Krusty Tech.

Nearly 200 horsepower. Well quite impressive. All Motor by Mitsubishi MIVEC. Love this engine.

JDM Power : Mitsubishi All The Time



The Adrenalin...the G-Force...all came from Mitsubishi. Hahaha...just for fun.

Drag Racing In Malaysia Scene. Sepang Drag Battle.

If we have proper track for drag racing. Sure we can have 7 sec cars in our scene.

Well enjoy the SHOW.

MOTORSPORT FOR LIVE!!

Friday, March 5, 2010

JDM Power : Cyborg ZR On The Show



Macam kenal je dashboard tu hehehe...dashboard je la mampu pakai..kereta tak.

Apa pun selamat melayan video tu.

Thursday, March 4, 2010

Contoh Motorsport Yang....



....teramat kelakar dan lawak hahahhaa. Kalau macam ini takpalah berjuta dah habis dan AKU TAK KENAL KAU TAK KENAL AKU. Kengkawan jangan buat macam ini. Sedih kawan kita nanti. Kawan beria bercerita spec enjin dia. Kita tak cerita SIAP anggap dia tu musuh kita...makahai!!

Enjoy the Video.

MOTORSPORT FOR LIVE!!