Monday, September 30, 2013

SATRIA H2B : Part 1

Dalam apa - apa jenis racing, handling menjadi perkara penting. Baik dari perlumbaan drag hinggalah ke perlumbaan trek. Tapi perlumbaan trek, aspek handling menjadi perkara sangat - sangat penting. Semua orang boleh buat enjin super duper bapak punya power. Tapi apabila tiba di selekoh, cornering out.

Jadi untuk memastikan Proton Satria H2B ini bergerak lancar dan lincah maka F Tuned Suspension menjadi pilihan. F Tuned merupakan barangan buatan Malaysia. Kenapa F Tuned? Kenapa tidak Ohlins? Kenapa tidak Aragosta? Kenapa tidak Tein? Kenapa tidak Cusco? Kenapa tidak itu kenapa tidak ini? Satria H2B memilih barangan buatan Malaysia kerana yakin dengan kebolehan orang Malaysia dan memberi peluang kepada syarikat ini membuktikan kepada rakyat Malaysia di luar sana, bahawa kita mampu buat!

Jika kita perhatikan struktur suspension ini, nampak kukuh dan menyakinkan. F Tuned Racing Suspension menggunakan sistem Monotube/Inverted Monotube. What the hell is Monotube? Why Monotube? :
- High durability - Able to take more punishment than twintube
- High cost to manufacture – parts need to be machined with precision
- Can be tuned for high damping
- Larger piston to dissipate more oil on a single stroke
- Can be mounted upside down
- Able to counter side load – improves handling and less damage to piston-oil seal, reduced oil leaks (Inverted)
- Shaft encased – reduce the chance for dirt and dust to accumulate (Inverted)
- Suitable for high performance and racing application

Makna katanya, Monotube yang mempunyai batang shaft yang besar lebih menjamin prestasinya. Ianya lebih mudah di-tune untuk mendapatkan hasil yang mengikut citarasa driver dan jentera.

Suspension ini bakal melalui proses tuning yang ekstrem untuk mengikut citarasa driver dan karektor jentera dan untuk melalui selekoh demi selekoh dengan pantas tanpa ada perasaan "eh eh lepas ke tak ni?" Itu yang penting hehehe.

Tunggu episod seterusnya...wohoooo!!

MOTORSPORTS FOR LIFE!!

Saturday, September 7, 2013

SATRIA H2B : PREVIEW

Salam sejahtera,

Dah lama tak tulis pasal kereta, jentera perlumbaan. Kali ini dengan semangat berkobar - kobar setelah lama menyimpan hasrat teringin nak menulis mengenai jentera perlumbaan yang ditulis dari awal pembinaannya hinggalah kesaat berentap di Litar.

Okay subjek kali ini Proton Satria. So? Apa istimewanya. Enjin 4G63? Mivec? 4G93?


Kali ini projek ini akan menjadi lain dari yang lain. Jika anda perasan dengan tajuk sudah terang - terangan terlihat perkataan H2B. Apa itu H2B? Tungguuuu apabila semuanya mula dipasang jika mengikut waktu.

Projek kali ini lebih kepada perlumbaan TimeAttack. Maknanya banyak barangan yang berkait - rapat dengan perlumbaan selekoh bakal digunapakai. Istimewanya kali ini, boleh dikatakan hampir 80% barangan tersebut MADE IN MALAYSIA. Kenapa? Sudah tiba masanya kita mengangkat barangan buatan Malaysia. Jika ianya terbukti di litar wajib kita mengangkat barangan buatan Malaysia ini. Jika Jepun bangga dengan barangannya kenapa tidak kita? Barangan MADE IN MALAYSIA ini dari sistem brek ke sistem klac ke handling setup, sistem penyejukkan (radiator) ke meter.

Okay, update projek ini agak mustahil untuk dikemaskini setiap minggu. Mungkin 2 minggu sekali ataupun 1 bulan sekali.

Standby!! 2m30s!!

MOTORSPORTS FOR LIFE!!

p/s tak kisah nak share cuma jangan mengaku blog ini anda punya dan nama saya menjadi nama anda..SEKIAN!

Monday, September 2, 2013

Susu Punya Lembu Sapi Dapat Nama

Salam.

Dah lama tak update blog aku. Sorry, blog ini ada masalah nak upload image. Dulu meriah dengan image, tapi lepas tukar phone (hehe sorry takde niat nak berlagak), image yang ada terus hilang entah kemana. Nanti aku cari jalan.

Okay, baca tajuk mesti rasa pelik. Pernah atau tidak anda membuat sesuatu perkara dan hasilnya diREMBAT secara kejam oleh orang lain.

Tidak menjadi masalah untuk ilmu atau hasil nukilan kita menjadi tatapan orang ramai. Artikel MIVEC yang aku tulis secara bersusah - payah telah menjadi tatapan puluhan ribu pembaca dan di-post-kan di dalam forum - forum kereta. Berkongsi ilmu atau pendapat dengan orang lain membolehkan dengan harapan minda kita terbuka luas. Nak copy-paste tanpa memberi sebarang kredit kepada blog aku pun tidak menjadi masalah.

Tapi kali ini situasi dia RARE sikit! Dah pakai artikel aku satu hal, siap claim nama aku pon nama dia!!! WHAT THE F*CK!! Helo brader MAT KACAU...perbuatan anda mengaku nama SAYA sebagai MOHD ZAHRIN MOHD ZAHRAN adalah perbuatan paling jijik dan keji sepanjang hidup SAYA. Mengaku BLOG aku sebagai hak kau adalah sesuatu perbuatan jijik dan hina!!


TERIMA KASIH kepada kawan baik aku yang perasan dengan artikel yang DIROGOL dengan tanpa segan - silu. Korang kasi tengok pengakuan yang paling hebat dan kental dalam sejarah TAMADUN MANUSIA..hahaha...

YANG NI KAWAN AKU TANYA..ADAKAH MAT KACAU NI TUAN PUNYA BLOG..DENGAN SELAMBA LEMBU DIA KATA "YUPPP"

DAN KEMUNCAKNYA..MENGAKU NAMA DIA MOHD ZAHRIN...


Helo brader MAT KACAU!! Sudah - sudahlah mengaku pakai nama orang. Aku boleh buat report polis untuk memastikan nama baik aku tidak disalah-guna oleh saudara MAT KACAU!

Buat pembaca - pembaca blog aku yang tak seberapa ini...hati - hati dengan brader MAT KACAU ini. Kalau dia boleh mengaku nama aku sebagai nama dia..apatah lagi bila anda semua berurusan membeli barang dengan brader ini.

Kalau brader MAT KACAU rasa ini blog dia..kalau rasa Mohd Zahrin Mohd Zahran nama dia..jom jumpo den dopan - dopan. Aku nak tau log in untuk blog ini apa!!

Dan lepas ini tidak mustahil blog aku yang tak seberapa ini bakal di HACK...hahaha

MOTORSPORTS FOR LIFE!!