Thursday, January 28, 2010

Lumba Haram : Salah Siapa?

Saya terpanggil untuk menulis mengenai mat - mat rempit dan mat - mat kereta. Punca mereka merempit selain dari keadaan rumah yang sempit, orang yang terlalu ramai di kawasan rumah mereka, adalah keinginan untuk memiliki kereta supaya dapat memandu laju seperti pemandu F1 dan lain - lain.

Tapi bagi saya terlalu meminati dunia perlumbaan kereta (sudah pastinya mengikuti saluran yang halal), selain daripada punca - punca tersebut, saya berpendapat punca lumba haram yang melibatkan baik mat - mat rempit dan mat - mat kereta adalah kerana kerajaan yang telah memperkenalkan dunia perlumbaan kepada rakyat Malaysia tidak menyediakan tempat - tempat perlumbaan yang strategik dan yang pastinya murah di Malaysia ini.

Saya telah mengikuti dunia perlumbaan di Malaysia semenjak umur saya 15 tahun dan sehingga sekarang. Dari trek Batu Tiga Shah Alam, Jempol, Nilai 3, dan yang terakhir sekali dan masih berjalan adalah di Sepang. Terus terang saya katakan, ruang untuk anak - anak muda yang melepaskan gian sudah semakin terhad. Mereka yang bertanggungjawap yang memperkenalkan Valentino Rossi, Micheal Schumacher, filem - filem lumba di Malaysia. Perasaan untuk menjadi seperti mereka sudah pasti wujud kepada anak - anak muda Malaysia yang suka kepada dunia kepantasan. Dunia perlumbaan sudah wujud pada zaman dahulu lagi. Rasulullah s.a.w juga meminati perlumbaan tapi pada waktu itu perlumbaan bukannya kereta tapi kuda dan unta.

Saudara - saudari harus tahu, peminat dunia perlumbaan sekarang terpaksa melepaskan gian mereka di Sepang khasnya buat mereka yang berada di kawasan KL, Selangor, N.Sembilan, dan Melaka. Buat mereka di Johor mereka akan melepaskan gian di Pasir Gudang. Tapi bagaimana yang berada di Perak, Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak?

Litar Sepang terlalu banyak karenahnya. Dari pengurusan litar hingga kepada yuran pendaftaran yang mahal. Ramai yang merungutnya. Lihat saja salah satu daripada mereka yang menyertai perlumbaan di Sepang, sudahlah banyak karenahnya, yuran yang tinggi namun penyediaan kemudahan untuk perlumbaan masih lemah dan lembab. Jika beginilah perangai dan sikap pengurusan Litar Sepang, jangan harap lumba haram di jalanan dapat diselesaikan. Sudah pasti mereka yang begitu meminati dunia perlumbaan akan kembali semula di jalanan. Lumba haram di lebuhraya, jalanraya, jalan - jalan kampung akan tetap ada. Saya tetap meletakkan kesalahan ini di atas bahu kerajaan Malaysia. Mereka yang kenalkan dunia perlumbaan namun tempat untuk mereka berlumba amat teruk dan pengurusan yang banyak karenahnya. Kalau di litar pengurusan umpama sampah lepas itu mahal harganya lebih baik berlumba di jalanan walaupun tiada pengurusan dan bayaran tiada dan itu bagi mereka lebih baik dari hati sakit.

Bagaimana mat - mat motor? Adakah tempat mereka untuk berlumba ada? Ada sesiapa boleh jawap? Benar, saya akui walaupun litar yang selamat diadakan perangai untuk berlumba di jalanan akan tetap ada. Sekurang - kurangnya kadar lumba haram dapat diturunkan. Dari 100% turun kepada 80%. Yang penting penurunan kes rempit di jalanan kurang. Tidak guna kita membelasah mereka di jalanan. Tidak guna kita buat tangkapan besar - besaran dan bila ditangkap dipukulnya mereka di tepi jalan. Kekasaran suatu hari nanti pasti dibalas dengan kekasaran. Sediakan litar yang selamat dan murah kepada mereka. Supaya mereka ini ada tempat untuk melepaskan gian mereka.

Walaubagaimana pun jika ada yang meragut, memukul dan samseng mereka itu bukan mat - mat rempit aka motor. Itu hasil daripada pertubuhan samseng yang dihalalkan oleh sesetengah pihak. Mereka inilah yang telah merekrut anak - anak muda, mat - mat kereta, dan mat - mat rempit dan menukar perwatakan mereka menjadi jahat. Samseng jalanan. Saya sebahagian dari kelompok anak muda yang sukakan kepantasan. Perubahan sahabat - sahabat saya yang memasuki pertubuhan ini amat ketara. Mereka inilah yang melakukan kejahatan di jalanan. Mereka inilah yang memukul insan - insan yang lemah di jalanan. Mereka inilah yang meragut di jalanan.

Jadi kesimpulan yang saya mahu sampaikan, buat kerajaan - kerajaan negeri yang diperintah oleh siapa sahaja. Binalah dahulu litar yang selamat dan murah kepada mereka ini. Percayalah, penurunan kes lumba haram di jalanan pasti akan turun. Jangan dibelasahnya mereka dahulu. Kasihanilah mereka. Mereka berbeza dari insan - insan yang lahir dari "perut" pertubuhan samseng.

Buat mat - mat kereta dan mat - mat rempit. Bersatulah. Desak kerajaan untuk membina litar yang lebih murah dari Sepang dan selamat. Yang tidak banyak karenah macam Sepang.

Sekian...

2 comments:

  1. saya amat bersetuju dgn pandapat saudara.
    yg muda dikasihi bilamana yg tua dihormati...

    ReplyDelete
  2. sekian terima kasih retro lover

    ReplyDelete