Monday, September 20, 2010

Mitos Mivec Red Top

Selalu saja aku dengar, "Mivec ada redtop". Redtop? Nak juga jadi Type-R. Bila aku kata takda, muka ketat macam apa entah siap kata "Aku main Mitsubishi gak, ko apa tau." Ok abang long awak terrer.

Okay, aku dengan ilmu yang tak penuh kat cawan. Mivec tak pernah wujud REDTOP. Diulangi Mivec tak wujud REDTOP. Mungkin mereka yang kata Mivec ada REDTOP tengok ada kawan - kawan kita yang cat valve cover dengan warna merah. Ala - ala B16B (nak gak jadi Type-R). Lepas itu dengan selamba kata Mivec REDTOP ini gearbox dia spesel sikit. Finaldrive 4.6. Ermmm??!!

Okay la macam ini. Mivec 1st Gen (duduk dalam chasis CA4A dan CB4A contoh macam Wira, Satria, dan Putra) memang Mitsubishi buat perbezaan. Silvertop dan Blacktop Silvertop Mivec biasa dan Blacktop Mivec RS. Model RS ini tiada apa beza, cuma berat kereta diringankan, gearbox LSD. Tapi finaldrive tetap 4.5.

Mivec 2nd Gen (duduk dalam chasis CK4A dan CJ4A contohnya Proton Waja, Gen2, Persona, Satria Neo), Mitsubishi tidak membuat apa - apa perbezaan. Bagi model RS tetap sama caranya. Berat kereta diringankan dan gearbox LSD. Tapi model 2nd Gen ini mempunyai finaldrive yang agak tinggi dan gear ratio yang telah diubah (termasuk model bukan RS), 4.6.

Tidak pernah wujud REDTOP. Kalau ada tolong tunjukkan dari sumber yang sahih. Jangan berdasarkan khabar angin berbagai. Ini semua mitos. Mitos yang menyebabkan ramai mencari enjin Redtop yang tak wujud. Macam mengharapkan pokok teh mengeluarkan buah durian.

Jadi buat yang bakal memasang enjin Mivec, janganlah dengar cakap - cakap kedaung ini. Jangan jadi bangang pergi cari juga enjin Redtop yang wujud celah mana entah. Jangan percaya kalau mereka kata "Eh ada, Jepun takkan nak cerita semua." Pasti dan tersangat pasti wujud kata - kata hikmat macam itu. Yang dah pakai enjin Mivec tapi malas membaca, jangan datang mamat - mamat kedaung hasut korang, korang percaya juga.

Ok, jangan bonsaikan akal. Selamat Membaca.

MOTORSPORT FOR LIVE

4 comments: