Sunday, January 16, 2011

Aktivism Dalam Motorsport

Motorsports kerap dipandang serong oleh sesetengah pihak. Motorsports selalu dipandang hina oleh sesetengah pihak. Sering sahaja label - label negatif dilemparkan kepada mereka yang berkecimpung dalam dunia ini. Jahat, kaki perempuan, gangster, judi, dadah, dan pelbagai label negatif dilemparkan. Semuanya kerana permainan cerita - cerita yang dimainkan dengan wayang. Asal sebut saja mengenai motorsports baik kereta mahupun motor terus digambarkan ganas tak bertempat. Ya, memang nampak cool tapi impaknya besar.

Hari ini aku nak tulis bagi semua yang suka menuding jari dan melabelkan mereka yang berada dunia motorsport dengan label - label jahat. Ya memang benar wujud segelintir mereka yang jahat. Tapi tak semua. Ramai diluar sana yang masih punyai jiwa yang baik dan benar - benar ikhlas memperjuangkan motorsport di dalam negara ini. Mereka ini tidak pernah merasa penat untuk mengadakan sesuatu acara agar anak - anak muda sekarang tidak terjebak dengan aktiviti haram. Atas dasar minat yang mendalam mereka tidak pernah berhenti menganjurkan sesuatu acara.

Dari orang lama hingga ke baru. Memperjuangkan motorsports seolah telah melekat dalam darah mereka. Zerotohundred, Ignition.my, MUSC dan ramai lagi, mereka tidak pernah jemu menganjurkan apa saja acara atas nama motorsports. Dari Saturday Night Fever hinggalah perlumbaan drag, semuanya dianjurkan oleh mereka yang tidak bernaung di bawah pengurusan litar Sepang. Duit sendiri mereka keluarkan dan mereka berusaha memastikan acara yang mereka jalankan lancar dan berjaya. Usaha mereka telah menyebabkan mereka yang selama ini berhabisan ribuan ringgit untuk kenderaan mereka sekurangnya ada tempat untuk mencuba kenderaan masing - masing.

Aku mengangkat mereka ini sebagai aktivis motorsports. Jika selama ini kita hanya mendengar aktivis politik, aktivis teater, aktivis masyarakat, aktivis hak asasi rakyat dan bermacam lagi aktivis. Tapi tiada siapa yang mengangkat mereka menjadi aktivis. Apakah kerana mereka tidak mendapat ruang di media perdana menyebabkan mereka tidak diangkat sebegitu rupa. Sedangkan mereka semua ini berusaha menolong kerajaan untuk mengurangkan kadar lumba haram yang sekarang ini berleluasa. Kenapa usaha murni mereka ini tidak dipandang mulia. Sudah tiba masanya kita semua mengangkat mereka sebagai aktivis. Letakkan mereka ditempat sewajarnya agar usaha mereka selama ini tidak sia - sia. Sudah pasti mereka tidak memohon agar mereka dipandang sebegitu rupa tapi kita harus mengangkat mereka ini. Ketika motorsports tidak dipandang mulia mereka tetap tidak jemu dan berusaha sepenuh hati untuk mengangkat martabat dunia ini.

Aku menghormati mereka. Ikhlas, kerana aku terharu walaupun mereka tidak popular seantero negara (walaupun mereka cukup popular di kalangan peminat motorsports), tapi tidak pernah menghiraukannya. Sebaliknya mereka tetap memeriahkan dan memperbanyakkan aktiviti motorsports. Kalau ditakdirkan mereka tiada jangan harap kita dapat melihat aktiviti - aktiviti begitu. Aku bukan mahu membodek mereka, lagipun kalau bodek apa yang aku dapat. Tapi biarlah aku menjadi orang pertama untuk mengangkat mereka ke martabat yang sepatutnya. Biar mereka merasa diri mereka dihargai. Biar mereka merasakan segala usaha mereka tidak sia - sia.

Buat mereka yang berkenaan, anda kalian semuanya adalah aktivis motorsports. Aku menyamakan kamu semua sama dengan aktivis - aktivis yang ada dalam dunia ini tidak kira lapangan mana mereka perjuangkan. Terima kasih. Moga usaha anda suatu hari nanti mendapat tempat dalam masyarakat kita. Terima kasih berusaha untuk membuka mata masyarakat bahawa dunia motorsports bukanlah sekeji macam dalam filem. Terima kasih kerana mengangkat dunia motorsports di tempat sewajarnya.

Terima kasih.

MOTORSPORTS FOR LIVE!!

8 comments:

  1. Artikel 'power'!! Should forward it to Bertia Auto, Kereta magazine etc. Kita harus berjuang utk kembalikan zaman gemilang sukan motorsports negara!
    F1 & politics killed motorsport in Malaysia. But F1 in Malaysia is dying!
    Sekarang adalah masanya untuk kita meningkatkan grassroots motorsports!

    ReplyDelete
  2. Wow! I didn't even know that those who delve in motorsport in Malaysia are viewed negatively. Nih mesti sebab Ahmad Idham suka buat movie like Impak Maksima etc etc.. :)

    Anyway the people who are directly involved in the sport in Malaysia are serious, professional people. There are of course those from the public who want to break into the crowd and 'tumpang glamer' for their own self-esteem gains which has nothing to do with motorsport. Usually stemming from their own pesonal social issues. It is this 'wannabes' that misbehave and act completely opposite to the spirit of motorsport.

    ReplyDelete
  3. tq bro adian...without u and your team maybe we (especially youngsters) will never to get this opportunities. May God with u..i will support you and your team 100%.

    ReplyDelete
  4. Juan,
    Yup,this what happened to us right now and i think i should give infinity respect to people like adian and his team (Ignition.my) and etc...they keep on organizing events to make sure youngsters lepas gian at track not on the road..

    thats y i dedicated this article to ignition.my team, zerotohundred, musc etc...they r fighters..they r activists..time to recognize their afford..

    ReplyDelete
  5. hidup motospot (walaupon aku dah kurang aktiviti motospot)

    ReplyDelete
  6. motosport tak semestinya kena enjin besar..

    ReplyDelete
  7. Yup agree with u , jgn kita asik nak kondem jek organizer ..sedangkan diorang nih penat2 jek nak oganize..memang biase la kalo ade kelemahan ..ape yg patut kita buat kasi feedback utk improve .bukan kondem jek ...

    ReplyDelete
  8. we can critic..tapi dalam masa sama kena la puji usaha mereka ni...takde mereka ni sape lah nak organize benda benda mcm ni..

    ReplyDelete