Saturday, January 15, 2011

Saturday Night Fever : Round 1 (Race Day)

Salam,

Fuh selesai sudah Saturday Night Fever Round 1. Pusingan pertama yang mendapat sambutan yang bagus. Jumlah penyertaan 150 buah kereta. Jumlah crowd yang lebih dari pusingan Preview. Sudah mula nampak kelibat orang - orang lama dalam dunia motorsports macam Pak Latip Of Lydia Racing, Uncle Charlie of Matspeed, Francis Motor (ni gua baru tau sebab terserempak kat tempat dyno tu pun Ali Prodrag bagitau kehkehkeh).

Ok sebelum tu preparation untuk Evotec Autoparts dan proDRAG Motorspors semuanya telah dilakukan mengambil masa seminggu. Dari pengukuhan chasis sampailah mencari handling yang tepat. Oh ya, tak lupa memantapkan sedikit horsepower yang ada. Ya lah, dengan bernadikan 1.6cc dan nak berdepan dengan 2.0 cc. Harus diperah tenaga yang ada pada 1.6cc ini. Old type-R vs. new generation type-R. Dari sudut kekuatan CC, semuanya agak mustahil. Dari sudut horsepower, semuanya mustahil. Tapi kekuatan utama Civic EK9 selain daripada ringan, sistem suspensi dan handling yang terbaik. Hanya itu saja yang dapat memastikan tak kena hentam jauh - jauh.

Sememangnya terbukti, dengan kekuatan 1.6cc sahaja Civic EK9 yang dipandu oleh Ali Prodrag telah berjaya mencatat masa sama dengan jentera dari DC5 dan FD2R. Lingkungan masa yang diambil pada heat/saringan terakhir adalah 1:22 saat. Memanglah tak dapat mengejar top 3 diatas. Semuanya telah fully loaded dengan barang - barang yang tersangat gangster. Civic EK9 hanya berbekalkan Hondata sahaja. Jadi, semuanya bukan semata - mata mengenai power tapi harus bergantung juga pada handling yang tepat. Power campur handling yang tepat pasti menghasilkan sesuatu yang baik.

Buat organizer, secara keseluruhan amat baik. Walaupun ada cacat - cela sedikit sebagai contoh janganlah terlalu berkeras sangat dengan orang yang sakit untuk ditempat parking. Tengok dari fizikal cara dia berjalan pun dah tahu dah. Dah tahu masa singkat, cuba pendekkan waktu - waktu yang membazir masa. Contohnya free running, dari sejam kepada 30 minit saja. Line up semua kereta di trek cuba lakukan selepas semuanya telah selesai. Waktu DJ Legend Sutan tengah mengomel, cuba perlahankan audio muzik. Ini race, muzik yang paling menarik buat para peminat motorsports adalah deruman ekzos. Tak bererti suruh tutup terus. Tapi biarlah slow sikit. Itu sahaja cadangan daripada aku sebagai penonton. Bukan apa, aku melihat event yang pernah menjadi besar di Batu Tiga harus menjadi besar juga di Sepang. Secara keseluruhan acara pada kali ini sukses walaupun ada salah seorang komittee yang agak kerek sikit ketika menjawap sesuatu di Facebook. Change lah bro, because of you, people will fuck off all of you. Sorry tergarang sikit.

Okay secara overall, mantap. Harap berjumpa pada pusingan seterusnya. Bulan 3, harap dapat menyertainya juga walaupun skill berlumba macam baru ambil lesen P. Evotec Autoparts dan proDRAG Motorsports kasi upgrade sikit itu 1.6.

Ok setakat ini, harap enjoy tengok gambar yang tak berapa nak cantik sebab pakai camera handphone.


Atas machine Dyno @ Millenium



HONDATA Tuned by Ali Prodrag Motorsports



menuju ke Sepang Circuit



The Heat is On


MOTORSPORTS FOR LIVE!!

No comments:

Post a Comment