Wednesday, February 12, 2014

SATRIA H2B : Part 4

Salam sejahtera,

Lama tak update. Ramai tertanya-tanya bila nak update cerita pasal Satria H2B ini. Maaf, kerana workshop sibuk dengan persediaan perlumbaan lain untuk pelanggan mereka. Namun dalam kesibukan masih sempat lagi menyiapkan beberapa perkara terhadap jentera ini.

Jika dahulu kita bercerita secara ringkas mengenai kenapa pakai local suspension, kenapa pakai H22A dan sebagainya. Kali ini kita cerita dengan sedikit berat isinya. Apakah itu?

Dalam dunia perlumbaan rigidity (tak tau sila google translate) merupakan satu perkara utama dalam mempersiapkan jentera perlumbaan yang cemerlang. Chasis dan sistem suspension atau dalam bahasa kebangsaan sistem gantungan merupakan resepi utama untuk mencapai kemenangan. Apa guna kau ada power tinggi-tinggi tapi benda-benda macam ini kau sisihkan. Jangan salahkan orang lain jika ditinggal jauh.

Jadi, setelah melakukan sedikit kajian sistem suspension yang ada pada Satria, Honda Civic EK9, Honda Integra DC5 dan FD2R ada beberapa perkara yang menarik perhatian kami terutamanya melibatkan model Honda. Sistem suspension ber-evolusi dari EK9 hinggalah ke FD2R. Apakah itu? nanti senang-senang pergi jengok hehehe. Jadi untuk mencedok teknologi sistem suspension yang ada pada EP3, DC5 dan FD2R maka kami mengambil keputusan untuk memakai lower arm aftermarket dari jenama Skunk2. Kenapa? Dalam dunia perlumbaan, jentera bagus mempunyai chasis dan sistem suspension yang kurang pergerakkannya.

Maka setelah mengukur dengan begitu rapi dan teliti, proses-proses mengantikan lower arm belakang dari model Satria dengan lower arm Skunk2 bermula. Tapi sebelum itu kenapa tak pakai je lower arm ala-ala Skunk2 yang ada untuk Proton. Untuk melawa boleh untuk berlumba maaf..sangat merbahaya. Patah kalu...naya!!

Dapat dilihat bagaimana pemegang lower arm model Satria telah dicabut untuk membolehkan lower arm aftermarket digunakan.

Proses-proses memasukkan lower arm Skunk2 bermula :




Setelah proses mengantikan lower arm aftermarket Skunk2, ianya juga membenarkan kami memakai kebanyakkan barangan HOnda Civic EK9 seperti anti-roll bar belakang, absorber Honda Civic EK9 dan beberapa lagi barangan Honda Civic EK9. Hasilnya :


Setelah proses mengalih dan menggunakan lower arm original Skunk2..hasilnya...superb..awesome!!

MOTORSPORTS FOR LIFE!!

Adioss...

bersambung

1 comment:

  1. Kalau lower arm skunk2 yg jual kat aksesori tu ada kena potong/trim pada bushing x bro?

    ReplyDelete