Wednesday, October 16, 2013

SATRIA H2B : Part 3

Ramai tertanya - tanya apa itu H2B? H2B itu burger special cheese ke? Bagi yang tahu ramai juga yang menantikan kemunculannya. Okay apa itu H2B? H2B singkatan daripada perkataan H22A + B-series gearbox. Kenapa H22A? Kenapa tidak b-series sahaja? B-Series kan lagi meriah barangan performance? B-Series ada pelbagai jenis performance camshaft?

Enjin terbaru Honda adalah dari keluarga K-Series. K-Series buat masa sekarang merupakan enjin NA yang paling KING. Suka atau tidak, kita harus akui kekuatan K-Series. Dengan keupayaan menaikkan CC kepada 2.4 (ada yang menggunakan 2.6 bagi perlumbaan drag), sudah cukup meninggalkan saingan Honda. Kami pernah mencuba memberikan saingan sengit kepada K24 dengan menggunakan piston yang besar (blok B18cR yang di-bore 84mm) ketika MegaLAP pusingan pertama dahulu. Ya, dengan berbeza 1 saat sahaja (k24-2m29s b-series 2m31s) ianya sudah cukup memberikan isyarat yang cukup jelas CC memainkan perkara yang sangat penting. Malahan SNF 2013 kita dapat menyaksikan kepantasan K24 apabila side-by-side dengan B20 (kategori RaceCars Class 1)...tidak mampu lagi dikejar.

Nak main K24? Modal sangat besar. Halfcut k20a sahaja sudah mencecah belasan ribu ringgit. Itu belum dikira barangan performance lagi. Jadi setelah membuat kiraan dan membuat sedikit research di dalam laman web, H22A menjadi taruhan. Jika dahulu dengan CC 1933 sudah mencatatkan masa 2m31s. Dengan penambahan kira-kira 260cc lagi, berkemungkinan akan berlaku sedikit perubahan catatan masa. H22A juga agak lemah dari sudut gear-ratio. Jadi kami membuatkan satu langkah dengan menggabungkan gear-box B-Series. Gearbox B-Series mewah dengan pelbagai jenama gear-ratio. Jadi misi untuk memberikan saingan tahap tertinggi kepada K24 (angan-angan mau tinggi hahaha) gabungan H22A dan B-series transmission harus diguna-pakai, maka lahirlah H2B.

Part 2 proses membaraikan barangan lama yang ada di Satria H2B, maka masa yang ditunggu-tunggu sudah pun tiba. Misi menaikkan enjin dan membuatkan kiraan dan ukuran mounting adalah tajuk utama Part 3 kali ini. Wajib diketahui kedudukan mounting Satria dan Honda sangatlah berlainan, maka ukuran mounting harus dibuat dengan sangat - sangat teliti.

Proses menaikkan enjin H22A bermula. Agak susah juga nak masukkan enjin H22A dalam body Satria.

Setelah memasukkan enjin H22A kedalam body Satria, pelbagai perkara yang harus diambil kira. Peredaran udara dalam engine bay, dimanakah mounting baru harus diletakkan. Skru mounting nak ikat macam mana. Kekuatan mounting merupakan aspek paling-paling penting. Mounting barai..enjin kemana, timing kemana...mamat pakai 3 silinder datang potong sambil senyum kekeke.

Adjustment demi adjustment dilakukan. Imej sekarang dapat kita saksikan kebingungan, ruang yang sangat sempit. Intake sangkut dan macam - macam lagi.

Intake performance ada pelbagai jenis. Ada yang short runner dan ada yang long runner. H2B akan menggunakan long runner. Tapi..ruangan sangat sempit. Apakah tindakan selanjutnya? Tunggu next episode!!

Selesai proses menggantungkan enjin H2B buat sementara waktu. Budak tak hensem lagi sewel kena ucapkan terima kasih. Rajin budak ni walaupun makan macam hantu hehehe.

Sekian..jumpa episod seterusnya!!

MOTORSPORTS FOR LIFE!!





2 comments:

  1. I want to share a testimony on how Le_Meridian funding service helped me with loan of 2,000,000.00 USD to finance my marijuana farm project , I'm very grateful and i promised to share this legit funding company to anyone looking for way to expand his or her business project.the company is UK/USA funding company. Anyone seeking for finance support should contact them on lfdsloans@outlook.com Or lfdsloans@lemeridianfds.com Mr Benjamin is also on whatsapp 1-989-394-3740 to make things easy for any applicant. 

    ReplyDelete