Wednesday, October 22, 2014

SATRIA H2B : PART 7

Salam sejahtera,

Maaf lambat sikit update. Lambat sebab sibuk dengan tugasan harian dan of course Satria H2B sedang melalui proses persediaan rapi. Enjin dah naik untuk tujuan pengukuran terakhir jadi jangan harap barang-barang prestasi telah dimasukkan (haha).

Seperti yang kami telah nyatakan, sebagai sebuah bengkel yang masih muda, jadi kami titik-beratkan aerodinamik untuk melancarkan pergerakkan Satria H2B kami ini. Artikel lepas kami memotong sedikit bahagian fender kiri dan kanan. Ikutkan, bahagian bumper belakang pun ada sedikit pengubah-suaian tapi masih belum siap sepenuhnya. Kata tuanpunya bengkel ukuran tak tepat lagi.

Tapi sudah ada progres yang lain, untuk memastikan pergerakan Satria H2B lancar maka proses mengubah kedudukan asal radiator dilakukan.


Apakah tujuan kedudukan radiator ini diubah? Umum diketahui apabila sesuatu objek bergerak dengan laju maka sudah pasti akan berlaku rintangan kuat. Jadi untuk memastikan rintangan tersebut berkurangan maka radiator ini dibaringkan. Namun timbul persoalan lain, dengan kedudukan radiator telah berubah bagaimana pula sistem pengudaraan? Jika dahulu, radiator asal yang tegak berdiri sudah pasti permukaan keseluruhan radiator akan kena udara/angin yang datang dari hadapan dan ini menjanjikan sistem pengudaraan yang efisyen.

Jadi bagaimana untuk mengatasi perkara ini? Maka setelah melakukan beberapa kajian dan hasil kata putus pemikiran sendiri maka proses pengepungan angin/udara dilakukan.


Dapat dilihat pengepungan pengaliran udara/angin di bahagian kiri dan kanan radiator telah dilakukan.


Setelah bahagian tepi kiri dan kanan telah dikepung, bahagian atas kawasan radiator juga telah dikepung sebaik mungkin.


Setelah dipasang bumper hadapan dan tiada isu sangkut di mana-mana bahagian bumper maka inilah hasil radiator yang telah diubah-suai kedudukan asalnya dan proses pengepungan udara/angin yang dilaksanakan.

Okay, selesai sudah part 7. Kita akan berjumpa di lain waktu mungkin kita akan mula menyentuh sedikit mengenai apa yang telah dilakukan untuk bahagian yang dinanti-nantikan..ENGINE!!

p/s cuba tengok gambar terakhir..4 lubang hidung Ahmad Nisfu uhuk..uhuk!!

No comments:

Post a Comment