Sunday, February 7, 2010

Dulu Dan Sekarang

Hari ni idea aku kurang sikit. Tapi bila teringat zaman muda - muda remaja, mula datang idea sikit. Bukan apa, zaman berlalu terlalu pantas. Dari zaman aku kenal Proton Saga sampailah Proton Satria Neo.

Jadi aku nak buat perbandingan sikitlah dulu dan sekarang..


Dulu orang yang pakai CRX layan lagu rock kapak...Jenis tangkap leleh punya.

Disebabkan CRX dah ada replacement modal dia..

Sekarang punya CRX (actually CRZ) layan lagu Lady Gaga...jenis pakai baju tak cukup...wow hahaa

Dulu masa aku pergi trek Batu Tiga layan race dekat sana...selalu nampak kelibat kereta ini..

Malaysian Muscle Car...walaupun dah telan zaman namun masih ada yang sayang tau..

Lepas itu...trek Batu Tiga kena roboh sebab atas nama pembangunan...(Standard la kan)
Kelibat OTAI Malaysia kurang sikit la..atau mungkin masih ada. Ye lah, aku time tu berapa sangat umur. Lepas itu mulalah muncul kereta - kereta Proton yang jenis baru. Dari Wira ke Waja, Dari Gen2 ke Neo.

Satria Neo rancak beraksi...dari kereta tahun 1980an hinggalah tahun 2000an. Hidup Proton..Why? I Love Malaysia maaaa...

Dari yang muda berlumba sampai sekarang dah ada bengkel sendiri. Like my mechanic En.Ali aka Ahmad Fauzi (dont ask me why from Fauzi to Ali..till now i cant get the answer...sorry boss hahaha)

Tapi no matter what...orang lama juga yang best. Orang lama juga yang banyak ajar aku dan termasuk kawan - kawan aku supaya sentiasa hormat pada musuh dan juga orang lain. Im sorry...this is what happened to motorsport world right now. Youngster easily say "Oh This workshop tak bagus...workshop aku ni bagus", "Ah K*ong bagus dari HV Racing, dorang hasil kerja tak bagus", Damnnnnnnnnnn...who are you to put a judgement like that. Engkau tak tahu macam mana Feilo berpeluh cari formula untuk dapat hasil terbaik dimana akhirnya pomen kau tu juga tiru formula dia. Engkau tak tahu dah puluh-ribu Pak Latip (Lydia Racing Team) habiskan semata - mata untuk dunia perlumbaan dan untuk menjadi rujukan pada mekanik kau yang baru nak up sekarang ni!!

Bai...inilah yang jadi sekarang ini. Budak baru sekarang dah tak menghormati orang lama macam mereka ini. Inilah punca kenapa budak VTEC tak boleh nak hormat gang - gang NA Mitsubishi, Nissan dan Toyota. Inilah juga punca gang - gang Turbo tak hormat gang - gang NA. Inilah puncanya gang - gang Proton tak hormat gang - gang NA (VTEC, Nissan dan Toyota) atau turbo yang lain. Puncanya...berlagak dan sombong tak kena gaya. Itu lah berlaku sekarang, sepatutnya apabila kita sudah melangkah dalam dunia motorsport jangan dibanding - bandingkan. Semuanya sama. Tak kira jentera apa kita pakai. Jangan bangga dengan darjat. Kita semuanya sama.

Itu belum kira mereka yang baru belajar tukar sport rim, tukar open pod air filter, BARU TUKAR ENJIN dan paling baru tukar sistem ekzos. Terus kata "Akulah raja, kereta lain tak dapat potong...EK, Satria, Waja bak datanglah selamba aku mengadap". Last - last kereta kancil slow relax potong dia. Ingat...hormati yang lama. Hormati orang sudah lama dalam dunia ini. Orang yang main kereta 5 tahun pasti akan hormat orang dah cecah 10 tahun. Yang 10 tahun mesti hormat 20 tahun. Jangan kita yang baru 2 bulan terus nak menongkat langit!!

Kalaulah mekanik dorang tahu perangai dorang macam ni..sure dorang malu (eventho memang ada mekanik baru yang perangai macam dorang pun). Dulu lain. Bengkel - bengkel lain selalu menghormati antara satu sama lain. Tidak pernah wujud perasaan untuk cuba menjatuhkan antara satu sama lain. Tapi kalau ada pun sebab mereka sudah terikut dengan pelanggan mereka atau sememangnya perangai dah busuk macam itu.

Moral of the story...respect other people..hormat orang yang dah lama motorsport.

TANPA MEREKA SIAPALAH KITA YANG BARU NAK MAIN KERETA BAIIIII..

Motorsport For Live

6 comments: