Monday, April 26, 2010

Gosip - gosip Motorsport (2)

Hye Im Back..

Ok kalau korang ingat lagi Honda Civic EG yang pakai blok B20B dengan piston 84mm high compression, intake Skunk2 dan berbagai lagi (poyo macam jauh sangat artikel tu padahal bawah ni je).

Well tempoh memasakkan bearing, piston, piston ring berakhir dengan pantas. Sepatutnya Honda ni datang balik untuk tujuan tuning bulan 6 tapi mungkin sebab owner jalan banyak jadi tempoh tu sekejap sahaja.

Masa yang dinantikan akhirnya telah tiba. Setelah melalui beberapa run di atas mesin Dyno, kuasa kuda yang dilahirkan adalah...



216.3hp diatas mesin Dyno Dynamic 4 Wheel Drive. Siapa yang tahu pasal mesin dyno pasti tahu mesin jenis ni dia punya berat macam mana. Mesin dyno yang hampir - hampir menyerupai permukaan jalan. So teramat dan hampir tepat horsepowernya dengan permukaan jalan. Rendah di mata gang - gang dynojet namun horsepower inilah paling tepat di atas permukaan jalan (mana korang nak, gempak horsepower atas mesin atau horsepower yang gempak macam atas permukaan jalan).

Mungkin rendah pada siapa yang biasa dengan dynojet. Tapi kalau ikut kiraan yang ramai telah buat. Untuk mendapat horsepower di atas mesin dynojet kita harus mencampurkannya 10%. Ada juga yang kata 8%.

Takpa tak nak bagi korang kusut meh aku tolong kirakan :

  1. 216.3 + 10% = 237.93
  2. 216.3 + 8% = 233.60
Jadi yang mana agak jealous tu korang ambillah kiraan number dua tu. Oh ya sebelum tu, enjin ini masih belum di tune sepenuhnya. Kalau ikut kata Tauke ProDrag, antara yang belum di set adalah campulley. Jangkaan yang dia bagi 5-6 hp. Takpe aku jangka dalam 10hp lagi hehehe..So korang semua kiralah sendiri 216.3 + 5-6hp jadi berapa lepas tu korang tambah la sendiri 8% atau 10% untuk convertkan dia ke dynojet. Ermm agak gempak buat mesin yang tidak di design untuk tujuan drag dan trek. Well Done proDRAG Motorsport Team.

p/s kalau korang perasan, apa yang menarik kat graph dyno tu.

MOTORSPORT FOR LIVE!!

5 comments:

  1. Fakit,relly hight....just 1word i can say!!

    ReplyDelete
  2. prodrag terbaek...
    aku pon nak wat gak la..
    target 212whp sudah...

    ReplyDelete
  3. buat arul :

    walaupun cecah 240..kasi drop gak ke 212? wow fantastic

    alim : urmmm...awesome...

    ReplyDelete
  4. hahaha...selambe..212hp...melekat ur balls at ur dahi...pranngg satu kali

    ReplyDelete