Monday, September 30, 2013

SATRIA H2B : Part 1

Dalam apa - apa jenis racing, handling menjadi perkara penting. Baik dari perlumbaan drag hinggalah ke perlumbaan trek. Tapi perlumbaan trek, aspek handling menjadi perkara sangat - sangat penting. Semua orang boleh buat enjin super duper bapak punya power. Tapi apabila tiba di selekoh, cornering out.

Jadi untuk memastikan Proton Satria H2B ini bergerak lancar dan lincah maka F Tuned Suspension menjadi pilihan. F Tuned merupakan barangan buatan Malaysia. Kenapa F Tuned? Kenapa tidak Ohlins? Kenapa tidak Aragosta? Kenapa tidak Tein? Kenapa tidak Cusco? Kenapa tidak itu kenapa tidak ini? Satria H2B memilih barangan buatan Malaysia kerana yakin dengan kebolehan orang Malaysia dan memberi peluang kepada syarikat ini membuktikan kepada rakyat Malaysia di luar sana, bahawa kita mampu buat!

Jika kita perhatikan struktur suspension ini, nampak kukuh dan menyakinkan. F Tuned Racing Suspension menggunakan sistem Monotube/Inverted Monotube. What the hell is Monotube? Why Monotube? :
- High durability - Able to take more punishment than twintube
- High cost to manufacture – parts need to be machined with precision
- Can be tuned for high damping
- Larger piston to dissipate more oil on a single stroke
- Can be mounted upside down
- Able to counter side load – improves handling and less damage to piston-oil seal, reduced oil leaks (Inverted)
- Shaft encased – reduce the chance for dirt and dust to accumulate (Inverted)
- Suitable for high performance and racing application

Makna katanya, Monotube yang mempunyai batang shaft yang besar lebih menjamin prestasinya. Ianya lebih mudah di-tune untuk mendapatkan hasil yang mengikut citarasa driver dan jentera.

Suspension ini bakal melalui proses tuning yang ekstrem untuk mengikut citarasa driver dan karektor jentera dan untuk melalui selekoh demi selekoh dengan pantas tanpa ada perasaan "eh eh lepas ke tak ni?" Itu yang penting hehehe.

Tunggu episod seterusnya...wohoooo!!

MOTORSPORTS FOR LIFE!!

No comments:

Post a Comment